En ole mitenkään erikoistunut Internet-viestinnän teknologiseen puoleen. Ok, toki aikoinaan tuli opeteltua HTML:n perusteet ja kyseisellä taidolla tienattua rahaakin erään ohikiitävän hetken verran. Huomasin kuitenkin olevani mieleltäni enemmän sisällönsuunnittelija kuin minkäänlainen koodari tai ainakaan graafikko. Siksi en muutamaan vuoteen kajonnut mitenkään sivuston rakentamisen saloihin. Ei sen puoleen, eipä minulla ollut tarvettakaan Internet-sivuille.

Nyt sitten olen tilanteessa, jossa minun tulisi luoda sellaiset modernit dynaamisesti päivittyvät sivut. Tällaisten luonti vaatisi melko hyviä taitoja php:ssä, mutta eihän tällaisella kirjoittajanrantulla ole sellaiseen rahkeita. Ajattelin kiertää ongelman etsimällä CMS:n (sisällönhallintaohjelman, tai mikä lie olisi hyvä suomennos), joka itsessään hoitaisi tuon vaikean osuuden, eli koodaamisen. Minun ei tarvitsisi kuin hommata joku luomaan ulkoasu ja itse laittaisin vain "paketin kasaan ja nettiin".

Mutta eihän mikään koskaan näin helppoa ole.

Moni CMS mainostaa itseään niin helppokäyttöisenä, että "mummosi, joka ei ole koskaan tietokonetta nähnytkään, osaisi tehdä sillä sivut". Totuus on kaukana tästä. Toki ne, jotka näitä kehittävät, tekevät hyvää työtä jo siinä mielessä, että CMS:t ovat usein täysin ilmaisia. Sen puitteissa voisi sinällään antaa jo paljon anteeksi. Mutta sen tosiseikan yli on vaikea katsoa, että esim. oma webbiprojektini viivästyy katteettomien lupausten vuoksi.

Ei, mummoni ei saisi sivuja kasaan millään näistä sisällönhallintaohjelmista. Hyvä että edes itse saan. Ja olen sentään jo tämän retken aikana opetellut php:n perusteet ja muuta kivaa.